Sacramentskerk Tilburg

Sacramentskerk te Tilburg, architect Marius van Beek, cultuurhistorisch architectuurhistorisch onderzoek

Sacramentskerk

Ringbaan Oost Tilburg

Geen status

 

Opdrachtgever

Heemkundekring Tilborch, Werkgroep Kerk en Klooster, Buurtraad Armhoefse Akkers en Comité Pacef

 

Uitvoering

Cultuur- en architectuurhistorisch onderzoek

2004


In Tilburg woedt al enkele jaren een actieve strijd ten behoeve van het behoud van de Sacramentskerk, gelegen aan de Ringbaan Oost. De commotie ontstond nadat de bisschop van ’s-Hertogenbosch, mgr A. Hurkmans, had besloten de kerk te verkopen. Verkoop zou betekenen sloop, want er lagen plannen voor een zestig meter hoog complex op de locatie van de kerk. Het cultuur- en bouwhistorisch rapport heeft als doelstelling de specifieke waarden van de kerk inzichtelijk te maken, met als doel om de kerk als gemeentelijk monument aan te kunnen wijzen.

 

Parochiewijk

De Sacramentskerk werd gebouwd op een belangrijke locatie, het kruispunt van de pas voltooide Ringbaan-Oost en de Nieuwe Bosscheweg. Vanuit beide wegen doemt de Sacramentskerk op als een fraai visueel baken, en is het geworden tot een belangrijk oriëntatiepunt voor de gemeente Tilburg en een herkenningspunt voor de Armhoefse Akkers, ook wel de Sacramentsparochie genoemd.

 

Christocentrische kerk

De door de Eindhovense architect Marius van Beek in 1931 ontworpen Sacramentskerk is niet alleen een gaaf en geslaagd voorbeeld van de wijze waarop een kerk werd gebouwd als het middelpunt van een nieuwe parochiewijk, ook de intrinsieke waarden van de kerk zijn van belang. Geheel volgens de Christocentrische idealen uit het Interbellum heeft Van Beek alle middelen aangewend om de aandacht van de parochianen op het koor te vestigen. De gordelbogen en triomfbogen die in versneld perspectief tot achter het altaar doorlopen, de enorme overspanning van het schip, waarbij geen zichtverstorende kolommen zijn geplaatst, het verhogen van het vloerniveau van het koor en de wijze waarop Van Beek gebruik heeft gemaakt van de natuurlijke lichtinval zorgen voor een dramatisch en doeltreffend effect.

 

Ook aan het exterieur heeft hij de aandacht op het priesterkoor weten te vestigen: dit gebeurde door middel van een massief volume dat als een gesloten baldakijn over de locus sanctus staat en deze accentueert.